اداره کار

قوانین اداره کار، مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی هستند که به منظور تنظیم روابط بین کارفرمایان و کارگران و حمایت از حقوق کارگران وضع شده‌اند. این قوانین، حقوق و مزایای کارگران را در زمینه‌های مختلف، از جمله حقوق استخدامی، حقوق مالی، حقوق ایمنی و بهداشت کار، حقوق صنفی و اجتماعی، حقوق بازنشستگی و از کار افتادگی، و حقوق قضایی، تعیین می‌کنند.

در صورت بروز اختلاف بین کارفرما و کارگر، کارگر می‌تواند با مراجعه به اداره کار، شکایت خود را ثبت کند. اداره کار، در صورت احراز وقوع تخلف از سوی کارفرما، نسبت به رسیدگی به شکایت و صدور رای اقدام می‌کند.

موارد دعوی اداره کار

برخی از موارد دعوی اداره کار عبارتند از:

  • عدم پرداخت حقوق و مزایای قانونی کارگر

این مورد، یکی از رایج‌ترین موارد دعوی اداره کار است. حقوق و مزایای قانونی کارگر، شامل موارد زیر است:

مزد یا حقوق پایه، اضافه کاری، حق مسکن، حق بن، حق خواربار، حق ایاب و ذهاب، حق سنوات، حق بیمه
  • اخراج غیرقانونی کارگر

کارفرما، تنها در شرایط خاصی می‌تواند کارگر را اخراج کند. در صورتی که اخراج کارگر بدون دلیل موجه باشد، کارگر می‌تواند علیه کارفرما شکایت کند.

  • کار اجباری

کار اجباری، به معنای انجام کار بدون رضایت کارگر است. در قانون کار، کار اجباری ممنوع است. در صورتی که کارگر مجبور به انجام کار اجباری شود، می‌تواند علیه کارفرما شکایت کند.

  • آزار و اذیت کارگر

آزار و اذیت کارگر، شامل هرگونه رفتاری است که موجب ناراحتی یا خدشه‌دار شدن کرامت کارگر شود. در صورتی که کارگر مورد آزار و اذیت کارفرما یا سایر کارگران قرار گیرد، می‌تواند علیه آنها شکایت کند.

  • نقص ایمنی در محیط کار

کارفرما، موظف است محیط کار را ایمن کند تا از بروز حوادث جلوگیری شود. در صورتی که کارفرما در این زمینه کوتاهی کند و کارگر دچار حادثه شود، کارگر می‌تواند علیه کارفرما شکایت کند.

  • عدم رعایت مقررات کار

کارفرما، موظف است مقررات کار را رعایت کند. در صورتی که کارفرما مقررات کار را رعایت نکند، کارگر می‌تواند علیه کارفرما شکایت کند.
 

نحوه ثبت شکایت

برای ثبت شکایت در اداره کار، کارگر باید مدارک زیر را به سامانه جامع روابط اداره کار ارائه دهد:

  • کپی کارت ملی
  • کپی شناسنامه
  • کپی قرارداد کار
  • کپی فیش حقوقی
  • کپی سایر مدارک مربوط به ادعای خود

کارگر می‌تواند از طریق سامانه جامع اداره کار ، شکایت خود را به اداره کار ارسال کند.
 

مراجع رسیدگی به دعاوی اداره کار

مراجع رسیدگی به دعاوی اداره کار، به شرح زیر هستند:

  • کارگروهی اداره کار: کارگروهی اداره کار، به ریاست یکی از بازرسان کار و با حضور نماینده کارفرما و کارگر تشکیل می‌شود. این کارگروه، صلاحیت رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما را دارد.

  • هیئت تشخیص اداره کار: هیئت تشخیص اداره کار، متشکل از سه نفر از کارشناسان اداره کار است. این هیئت، صلاحیت رسیدگی به اعتراضات کارگر و کارفرما نسبت به آرای کارگروهی اداره کار را دارد.

  • هیئت حل اختلاف اداره کار: هیئت حل اختلاف اداره کار، متشکل از سه نفر از نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت است. این هیئت، صلاحیت رسیدگی به اعتراضات کارگر و کارفرما نسبت به آرای هیئت تشخیص اداره کار را دارد.

 

برای استفاده از خدمات ما می توانید از پروفایل کاربری اقدام کنید.

برچسب ها