قرارداد فرانچایز
قرارداد فرانچایز چیست؟
قرارداد فرانچایز، قراردادی است که در آن، یک طرف، که به عنوان «فرانچایزدهنده» شناخته میشود، به طرف دیگر، که به عنوان «فرانچایزگیرنده» شناخته میشود، اجازه میدهد تا از نام تجاری، علائم تجاری، اختراعات، فناوریها، دستورالعملها، روشها، فرآیندها و سایر داراییهای نامشهود خود در یک محدودهی جغرافیایی مشخص، استفاده کند. در مقابل، فرانچایزگیرنده، مبلغی را به عنوان حق امتیاز به فرانچایزدهنده پرداخت میکند.
انواع قرارداد فرانچایز
قرارداد فرانچایز، بر اساس نوع داراییهای نامشهود مورد واگذاری، به انواع مختلفی تقسیم میشود. از جمله انواع قرارداد فرانچایز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فرانچایز تولیدی: در این نوع فرانچایز، فرانچایزدهنده، دانش فنی و تکنولوژی لازم برای تولید یک محصول خاص را به فرانچایزگیرنده واگذار میکند.
فرانچایز تولیدی
- فرانچایز توزیعی: در این نوع فرانچایز، فرانچایزدهنده، اجازهی توزیع محصولات یا خدمات خود را به فرانچایزگیرنده میدهد.
فرانچایز توزیعی
- فرانچایز خدماتی: در این نوع فرانچایز، فرانچایزدهنده، اجازهی ارائهی خدمات خود را به فرانچایزگیرنده میدهد.
فرانچایز خدماتی
عناصر قرارداد فرانچایز
قرارداد فرانچایز، مانند هر قرارداد دیگری، دارای عناصری است که عبارتند از:
- اجماع اراده: فرانچایز، یک قرارداد رضایی است و برای تحقق آن، توافق ارادههای دو یا چند نفر لازم است.
- موضوع قرارداد: موضوع قرارداد فرانچایز، داراییهای نامشهود است که فرانچایزدهنده، حق استفاده از آن را به فرانچایزگیرنده واگذار میکند.
- مدت قرارداد: مدت قرارداد فرانچایز، باید به طور مشخص در قرارداد تعیین شود.
- محدودهی جغرافیایی قرارداد: محدودهی جغرافیایی قرارداد فرانچایز، باید به طور مشخص در قرارداد تعیین شود.
- حق امتیاز: فرانچایزگیرنده، باید در مقابل حق استفاده از داراییهای نامشهود، به فرانچایزدهنده، حق امتیاز پرداخت کند.
- ضمانتها: فرانچایزدهنده، باید در مقابل فرانچایزگیرنده، تضمین کند که داراییهای نامشهود مورد نظر، دارای شرایط مورد توافق در قرارداد است.
آثار قرارداد فرانچایز
قرارداد فرانچایز، آثاری را برای طرفین قرارداد به دنبال دارد که عبارتند از:
- برای فرانچایزدهنده:
- دریافت حق امتیاز
- گسترش فعالیتهای تجاری خود در یک محدودهی جغرافیایی جدید
- برای فرانچایزگیرنده:
- استفاده از نام تجاری، علائم تجاری، اختراعات، فناوریها، دستورالعملها، روشها، فرآیندها و سایر داراییهای نامشهود فرانچایزدهنده
- کسب سود از طریق فعالیتهای تجاری خود
نکات حقوقی قرارداد فرانچایز
قرارداد فرانچایز، یک قرارداد مهم در حوزهی کسب و کار است. از این رو، رعایت نکات حقوقی زیر در تنظیم و اجرای این قرارداد، ضروری است:
- تعیین دقیق موضوع قرارداد: موضوع قرارداد فرانچایز باید به طور دقیق مشخص شود تا مشخص شود که فرانچایزدهنده، چه داراییهای نامشهودی را به فرانچایزگیرنده واگذار میکند.
- تعیین مدت و محدودهی جغرافیایی قرارداد: مدت و محدودهی جغرافیایی قرارداد فرانچایز باید به طور دقیق مشخص شود تا مشخص شود که فرانچایزگیرنده، تا چه زمانی و در چه محدودهای میتواند از داراییهای نامشهود مورد نظر استفاده کند.
- تعیین حق امتیاز: حق امتیاز باید به طور دقیق در قرارداد تعیین شود تا مشخص شود که فرانچایزگیرنده، در مقابل حق استفاده از داراییهای نامشهود، چه مبلغی را باید به فرانچایزدهنده پرداخت کند.
- درج ضمانتهای لازم: در قرارداد فرانچایز، باید ضمانتهای لازم برای تضمین شرایط داراییهای نامشهود مورد نظر، در نظر گرفته شود.
نتیجهگیری
قرارداد فرانچایز، یک ابزار مهم برای توسعهی کسب و کار است. این قرارداد، به افراد
برای استفاده از خدمات ما می توانید از پروفایل کاربری اقدام کنید.
برچسب ها